Inloggen in het systeem geldt als arbeidstijd

Als je als werkgever vraagt aan je werknemers of zij tien minuten voor de start van de werkzaamheden aanwezig te willen zijn, moet je er rekening mee houden dat die minuten vallen onder de arbeidstijd. Een conclusie die gemaakt kan worden door een zaak die bij de Rechtbank in Den Haag afgelopen april gepubliceerd werd.

Inloggen in het systeem geldt als arbeidstijd

Een werknemer die werkzaam is bij een contactcenter stapte naar de rechter omdat hij van mening was dat hij sinds 2016 te weinig loon uitbetaald had gekregen. Zijn werkgever verlangde van hem dat hij dagelijks tien minuten eerder aanwezig was op zijn werk. De werknemer had zo tijd om op te starten zodat stipt om 09:00u de telefoon gepakt kon worden.

In het contract van de werknemer was bepaald dat zijn loon afhankelijk was van het aantal gewerkte uren met een minimum van 32uur per week. In een personeelsreglement stond dat de werknemer tien minuten voor aanvang aanwezig moest zijn en in de CAO dat meer uren verplicht uitbetaald dienden te worden, tenzij het ging om werk van minder dan vijf minuten voor het afhandelen van klantcontact.

Geen arbeidstijd volgens werkgever
De werkgever vond, zo bleek uit zijn verhoor, dat de tien minuten juridisch gezien niet onder arbeidstijd vallen. Hij verwachtte slechts dat werknemers zich voorbereidden om direct aan de slag te kunnen gaan om 09:00u. De werkgever liet na de loonvordering onderzoek doen. Daaruit bleek dat opdrachtgevers verlangden dat werknemers tussen de 20 en 6 minuten vóór de dienst inlogden. Ook kwam naar voren dat de werknemer uit deze zaak gemiddeld 3,76 minuten voor 09.00 uur inlogde en dat hij regelmatig precies op tijd of te laat inlogde.

Tienminutenregel is geen vrijblijvend advies
De kantonrechter die de zaak behandelde stelde vast dat in het reglement in de gebiedende wijs was geformuleerd. Ook bevestigde de werkgever dat werknemers een waarschuwing kregen als zij te laat inlogden in het systeem. Dit betekent dat de tienminutenregel een verplichting was en geen vrijblijvend advies. Hoeveel voorbereidingsminuten er nodig waren, kon per keer verschillen, maar de werknemer had hoe dan ook tijd nodig. In die tijd golden opstartinstructies van de werkgever. Kortom: de tien minuten waren aan te merken als arbeidstijd. Op basis van het arbeidscontract en de cao moest de werkgever over die tijd alsnog loon uitbetalen. De werknemer kreeg ongeveer € 2.900 aan loon. RTL Nieuws meldt dat de werkgever in hoger beroep is gegaan. Als alle medewerkers loon gaan opeisen over de tien minuten, zal de uitspraak grote impact hebben.

 

NBBU CAO voor uitzendkrachten 2023

20 January 2023

Op 17 november 2021 is er een akkoord bereikt tussen vakbonden en de uitzendbranches ABU en NBBU over een nieuwe CAO voor uitzendkrachten. Hierin zijn diverse wijzigen opgenomen die ingaan per 01-01-2023. Hieronder een overzicht van deze wijzigingen.

30% herzieningsregeling WW-premie bij overwerk

15 December 2022

Over het jaar 2022 kan een werkgever voor het eerst te maken krijgen met de 30%-herzieningsregeling, als hij in 2022 een werknemer heeft die hij meer dan 30% meer uren betaalt dan het aantal contracturen voor dit jaar, bijvoorbeeld door overwerk. In dat geval moet de werkgever begin 2023 de lage premie voor het Algemeen werkloosheidsfonds (Awf) over 2022 herzien.