Wetswijzigingen HR- en Salarisadministratie 2023
Ook voor 2023 zijn er weer diverse wettelijke en fiscale aanpassingen rondom de HR- en Salarisadministratie. In dit artikel hebben wij een overzicht gemaakt.
Een crisis, of het nou de kredietcrisis, de coronacrisis of een financiële crisis is, het vormt altijd een enorme uitdaging voor een ondernemer. Tijdens de crisis zelf is het vaak een kwestie van overleven en na de crisis willen we allemaal niets liever dan door in het ‘nieuwe normaal’.
Je moet je afvragen hoe verstandig het is om weer door te gaan met de alledaagse gang van zaken. Een crisis biedt namelijk, naast een hoop zorgen, ook een heleboel inzichten en het is goed om daar als ondernemer bij stil te staan en lering uit te trekken. Tijdens een crisis lopen veel ondernemers tegen zaken aan die niet eerder boven tafel zijn gekomen, wat maakt dat zij zich opeens realiseerden hoe kwetsbaar de organisatie is. Zo was vóór de coronacrisis thuiswerken bij slechts een beperkt aantal bedrijven de norm. Alles was ingericht op kantoor, helemaal op het gebied van HR, waar je te maken hebt met veel werknemerscontact en vaak nog papieren dossiers. Dus ook communicatie bleek opeens een uitdaging: hoe houd je als werkgever contact met je werknemer en wat is de juiste balans tussen vertrouwen, ruimte geven en feeling houden met wat er speelt en gebeurt? De verhalen die je terug hoort lopen behoorlijk uiteen. Van werkgevers die werknemers meer vertrouwen gaven en ze taakgericht gingen inzetten tot werkgevers die in contact waren met IT-bedrijven om via monitoring wilden zien of een werknemer wel genoeg uren ingelogd was. Het ene en het andere uiterste.
Gelukkig is er voor ieder bedrijf een modus die werkt. Voor zowel de ondernemer zelf als voor de werknemers. Belangrijk is dan ook dat daar nú de focus op ligt. Omdat de beperkingen vanwege de coronacrisis steeds verder naar de achtergrond raakt is het van belang om stil te staan bij de afgelopen anderhalf jaar en vanuit helikopteroverzicht te kijken naar de organisatie: wat ging er goed en wat kan er beter? Wat is er nodig om, bij een eventueel volgende crisis, goed en direct te kunnen anticiperen?
MPeople ontvangt regelmatig vragen van ondernemers die willen weten wat de laatste ontwikkelingen zijn op HR-gebied qua wet- en regelgeving. De laatste tijd zijn we regelmatig in gesprek met ondernemers welke stappen zij nu moeten zetten in hun HR- en salaris processen. Wij adviseren deze ondernemers om door middel van een stappenplan de huidige situatie in kaart te brengen en aan de hand daarvan een plan van aanpak te maken.
Het is belangrijk om alle processen goed te evalueren, ook die waarbij het gevoel is dat ze goed verlopen. Juist van een complete evaluatie krijg je als ondernemer het beste beeld waar verbeteringen door te voeren en hoe kosten te besparen. Via het toepassen van de HR-scan verzorgt MPeople dit voor het MKB. Het advies is om dit minimaal eens in de drie jaar te doen. De aankomende maanden is de beste periode, want er is niets zo verleidelijk om weer in het ‘oude’ ritme te vervallen en daardoor kansen te missen.
Ook voor 2023 zijn er weer diverse wettelijke en fiscale aanpassingen rondom de HR- en Salarisadministratie. In dit artikel hebben wij een overzicht gemaakt.
Op 17 november 2021 is er een akkoord bereikt tussen vakbonden en de uitzendbranches ABU en NBBU over een nieuwe CAO voor uitzendkrachten. Hierin zijn diverse wijzigen opgenomen die ingaan per 01-01-2023. Hieronder een overzicht van deze wijzigingen.
Over het jaar 2022 kan een werkgever voor het eerst te maken krijgen met de 30%-herzieningsregeling, als hij in 2022 een werknemer heeft die hij meer dan 30% meer uren betaalt dan het aantal contracturen voor dit jaar, bijvoorbeeld door overwerk. In dat geval moet de werkgever begin 2023 de lage premie voor het Algemeen werkloosheidsfonds (Awf) over 2022 herzien.